​KORZYSTNE ZMIANY DLA KREDYTOBIORCÓW PO WEJŚCIU W ŻYCIE USTAWY

Minęły już dwa miesiące odkąd branża byłych doradców, teraz ekspertów i różnego rodzaju specjalistów, przyzwyczaja się do nowej rzeczywistości. Ustawa z dnia 23 marca 2017 roku o kredycie hipotecznym oraz nadzorze nad pośrednikami kredytu hipotecznego i agentami, bo o niej mowa, weszła w życie 22 lipca 2017 roku. Jakie korzystne zmiany zaszły? Z jakimi wyzwaniami musieliśmy się zmierzyć? O tym za chwilę.

NIE TAKI EGZAMIN STRASZNY JAK GO KNF MALUJE

Chyba najwięcej kontrowersji w branży wzbudzała konieczność zdania egzaminu przygotowanego przez Komisję Nadzoru Finansowego. Długo nie było wiadomo w jakiej formie odbędzie się egzamin, czy każdy będzie musiał do niego podchodzić.

Mimo tego, iż odpowiednie wykształcenie zwalniało z konieczności zdawania egzaminu, każdy doradca pracujący w Prime Money podszedł do egzaminu i może pochwalić się certyfikatem potwierdzającym ukończenie szkolenia jak i zdanie egzaminu.

Jakie są korzyści ze współpracy z ekspertem posiadającym odpowiednie wykształcenie oraz zdany egzamin? Zachęcam do zapoznania się z artykułem - Pierwsze 5 mitów współpracy z doradcą kredytowym.

DLACZEGO ZOSTAŁY MI PRZEDSTAWIONE OFERTY WŁAŚNIE TYCH BANKÓW?

Ustawa narzuca, aby każdy klient miał dostęp do informacji z jakimi bankami współpracuje pośrednik pomagający mu w wyborze najkorzystniejszej oferty. Jesteśmy dumni ze współpracy z ANG Spółdzielnią, dzięki której mamy dostęp do szerokiej oferty – każdy z naszych klientów na pierwszym spotkaniu otrzymuje listę banków, których oferty możemy zaproponować. Po rozmowie z klientem i dokładnym zbadaniu jego potrzeb eksperci Prime Money są w stanie wyselekcjonować najkorzystniejsze oferty dla danego klienta, nie ma potrzeby rozważania wszystkich banków.

CO TRZY BANKI TO NIE JEDEN

Każdy klient, który zdecydował się na pomoc eksperta Prime Money w wyborze najkorzystniejszej oferty kredytu hipotecznego, otrzymuje co najmniej cztery do sześciu propozycji banków na które warto zwrócić uwagę przy podanych preferencjach. Dzięki temu wymóg ustawy mówiący o tym, iż każdy klient powinien otrzymać minimum trzy oferty do porównania nie jest dla nas nowością ani wyzwaniem. Od zawsze uważamy, że nie ma jednej najlepszej oferty na rynku, są oferty najlepsze dla danego klienta i nie zawsze jest to jedna i ta sama oferta i nie jest to zawsze ten sam bank. Dlaczego? Ponieważ każdy klient ma inne potrzeby, inne preferencje, dzięki ich poznaniu możemy w łatwy sposób wskazać banki i ich oferty, które spełnią oczekiwania danego klienta. O składaniu wniosków kredytowych do kilku banków równocześnie, również pisaliśmy w naszym poradniku - Co dwa banki to nie jeden.

OFERTA BEZ CROSS-SELLINGU

Niestety nie jest wiedzą powszechną, że w każdym banku możemy otrzymać propozycję przynajmniej dwóch ofert. Zazwyczaj prezentowane są „Oferty promocyjne” i „Oferty specjalne”, a oferty tzw. standardowe są pomijane. Warto się zastanowić czy zawsze oferty prezentowane w reklamach są najtańsze? Otóż nie. Często właśnie oferty standardowe, w których bank nie „zmusza” klienta do założenia karty kredytowej, skorzystania z ubezpieczenia na życie lub ubezpieczenia od utraty pracy są lepszą opcją. Ustawa poruszyła ważny aspekt, o którym nasi doradcy od dawna wiedzieli – aby naprawdę pomóc klientowi wybrać najlepszą dla niego ofertę, trzeba pokazać mu wszystkie dostępne możliwości, nawet takie które mniej opłacają się bankom – oferty bez tzw. cross-sellu, czyli bez konieczności zawierania umów dodatkowych np. o kartę kredytową. Nie oznacza to oczywiście, że oferty promocyjne powinny być pomijane. Jeżeli dany klient na co dzień korzysta z karty kredytowej i odczuwa potrzebę zabezpieczenia swojej rodziny poprzez zawarcie ubezpieczenia na życie w banku, to jak najbardziej powinien otrzymać dzięki temu niższe oprocentowanie.

JAK UZYSKAĆ DECYZJĘ KREDYTOWĄ W 21 DNI?

Zgodnie z założeniami ustawy już nie tylko dzięki doświadczeniu naszych ekspertów możliwe jest przewidzenie momentu otrzymania z banku wiążących decyzji kredytowych. Od 22 lipca banki mają 21 dni na poinformowanie klienta o podjętej przez analityka decyzji kredytowej, co więcej mają obowiązek sprecyzowania, w przypadku decyzji negatywnej, z jakiego powodu bank nie udzieli im kredytu.

Jest tylko jedno ale – od kiedy bank zaczyna liczyć wspominane 3 tygodnie? Niestety każdy bank objął trochę inną politykę i przez to proces kredytowy stał się bardziej skomplikowany. Dlatego warto skorzystać z możliwości spotkania się z ekspertem Prime Money, który zdradzi w którym banku realne jest uzyskanie odpowiedzi o możliwości udzielenia kredytu nawet po 3 dniach od momentu złożenia kompletu dokumentów.

CO ZA DŁUGO - TO NIE ZDROWO

Często na spotkaniach uświadamiam klientom, że wnioskowanie o dwudziesto- czy nawet trzydziestoletni okres kredytowania, nie oznacza, że wiążą się z jednym bankiem na tyle lat. Nawet po wypłacie kredytu hipotecznego jestem w stałym kontakcie z moimi klientami i na bieżąco analizuję ich ofertę w stosunku do rynku. Jeżeli pojawiają się korzystniejsze oferty, z niższym oprocentowaniem, bezpłatnie przenosimy kredyt hipoteczny do banku, który zapewni klientowi niższą ratę, skrócenie okresu kredytowania lub zmniejszenie ogólnych kosztów kredytu.

Dzięki ustawie nie musimy czekać aż pięciu lat na możliwość bezpłatnego przeniesienia kredytu do tańszego banku. W chwili obecnej trzy lata to maksymalny czas w którym banki mogą pobierać od klienta opłatę, a część z nich w ogóle zrezygnowała z jej pobierania. Dzięki temu nawet po kilku miesiącach, roku czy dwóch możemy weryfikować opłacalność naszego kredytu, a dzięki pomocy doradcy przenosiny do innego banku odbywają się szybko i sprawnie, przy minimum formalności.

Martyna Cwalina | Dyrektor Oddziału | tel. +48 730 199 597

Kategorie

Najnowsze posty

Tagi